CE ESTE BIROUL DE CREDIT?

Biroul de Credit (BC) este o institutie care colecteaza informatii despre clientii bancilor si ai institutiilor financiare non-bancare (IFN). Scopul Biroului de Credit este sa ajute institutiile financiare sa distinga intre clientii buni platnici si cei rau platnici.

In momentul in care un client solicita un credit la o banca sau la un IFN, aceasta poate verifica in baza de date gradul de indatorare si comportamentul de plata al clientului, respectiv, daca solicitantul mai are credite in derulare si daca a inregistrat intarzieri la rambursarea ratelor.

In baza de date a Biroului de Credit se regasesc, in principal, date pozitive, date negative si scoringul.

Datele pozitive sunt cele care se refera la produsele de creditare la care nu se inregistreaza restante;

Datele negative sunt informatii despre clientii care au restante mai mari de 30 de zile;

Scoringul este o nota prin care Biroul de Credit evalueaza riscul de creditare a unui client.

Datele negative sunt stocate in baza de date a Biroului de Credit timp de 4 ani de la data achitarii ultimei restante.

Prin urmare, daca un client isi achita restanta, asta nu inseamna ca informatia negativa din Biroul de Credit va fi stearsa. Clientul va figura in continuare cu intarzierea respectiva, urmand ca informatia sa dispara abia dupa 4 ani.

Fiecare persoana are dreptul, prin lege, sa obtina un raport anual gratuit, privitor la situatia inscrierii sale la Biroul de Credit. Pentru aceasta persoanele interesate trebuie sa adreseze catre acesta o cerere tip, datata si semnata, la care va anexa o copie dupa actul de identitate. Documentele se trimit la adresa: Strada Sfanta Vineri nr. 29, Sector 3, Bucuresti, sau scanate, pe e-mail, la adresa: situatie@birouldecredit.ro.

De cele mai multe ori, existenta in trecut a unei restante face ca un nou credit sa fie aproape imposibil de obtinut.

Solicitantii care au o astfel de “pata” pe raportul de la BC trebuie sa stie ca situatia nu este intotdeauna fara scapare.

Daca banca nu a anuntat clientul anterior raportarii la BC, inregistrarea este nula. Mai exact, bancile au obligatia legala de a-si anunta clientii cu minimum 15 zile inainte de a-i raporta ca restantieri. Prevederea a fost instituita printr-o decizie a ANSPDCP – Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, tocmai pentru a evita inregistrarile eronate si de a oferi clientilor posibilitatea de a-si lamuri situatia si de a plati restanta.

Cei care au fost inscrisi la BC fara sa fie instiintati pot solicita bancii stergerea informatiilor. Daca acest lucru nu se intampla, se poate formula o sesizare catre ANSPDCP.

Vrei sa afli mai multe despre cat de eligibil esti pentru a fi sters din Biroul de Credit?
Completeaza chestionarul de evaluare de aici: https://credit-box.ro/gata-cu-stresul/ si unul din consultantii Credit Box te va contacta in cel mai scurt timp posibil!

Dacă ți-a plăcut spune-le și prietenilor tăi
Articole recente